HÅB OG UDDANNELSE FOR FLYGTNINGEBØRN
Det er et stort problem, at børns læring og uddannelse stopper, når de bor på flygtningecentre. Det har SAT-7 besluttet sig for at gøre noget ved. Derfor har de i samarbejde med Heart for Lebanon lavet undervisning for mere end 100 syriske børn på to flygtningecentre.
Projektet har kørt over 6 måneder, og det har allerede gjort en kæmpe forskel. HOPE-skolerne, som de hedder, bruger arabisk, engelsk og matematikundervisning. Materialet tages fra SAT-7’s populære uddannelsesprogram My School. Børnenes læring vurderes, når de er færdige med hver serie af My School. Alle grupper har vist betydelige forbedringer i alle tre færdigheder. Ved arabisk og engelsk er karakterer baseret på at genkende bogstaver og deres lyde og skrive sit navn, og i matematik på at identificere og tegne former og tælle fra et til ti. Klasserne, som næsten alle scorede under 1,0 på en skala fra 0 til 4 i starten af serien, blev bedømt mellem 2,1 og 3,7 efter det. Men skolernes gennemslagskraft rækker langt ud over det faglige. Lærerne har også evalueret børnenes sociale udvikling i henhold til en lang række indikatorer, herunder deltagelse i lektioner, indordne sig klasseregler og stå i kø til bussen! På alle områder har de vist fremskridt siden deres første vurdering.
Børnene lærer sociale færdigheder
“De står i kø! Vi kan se dem stille sig i kø uden at få at vide, at de skal. At være i et uddannelsesprogram har ændret deres adfærd,” fortæller Raymonda, en lærer på HOPE-skolen. Da 11-årige Tawfeek startede på HOPE-skolen, plejede han at kæmpe med sine lektier, opføre sig dårligt i klassen og slåsse med andre børn. Men lærerne arbejdede hårdt for at hjælpe ham med at tilpasse sig sine omgivelser, erkende sine fejl og lære af sine fejl, og med tiden begyndte han at ændre sig. Han blev mere engageret i undervisningen, hans adfærd blev forbedret, og han begyndte at behandle andre med kærlighed og respekt. Hans familie bemærkede også forskellen!
Heart for Lebanon har observeret, at børnene er meget knyttet til centrene, deres klasselærere og dem, de ser på skærmen. Et højdepunkt i marts var et besøg af Shams, deres matematiklærer fra My School programmet, som kom og overraskede børnene på et af centrene. “Vi kan nu bruge My School-episoderne til at give håb til så mange børn, der ikke har adgang til uddannelse. Børn, der bor i lejre, får nu en grundlæggende menneskeret,” fortæller Joanna Abou Rjeily, uddannelsesprogramkoordinator i Heart for Lebanon.