Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:

’Det er naturligt at leve i fred og dele sin tro’

Kirkeleder fra Cameroun og dansk religionskonsulent delte viden og erfaringer om at leve sammen som kristne og muslimer.

’Det er naturligt at leve i fred og dele sin tro’

– I Afrika lever vi i en naturlig virkelighed. Her har kristne og muslimer levet sammen i fællesskab, fordi vi er i familie med hinanden. Vi besøger hinanden i kirke og moské, når der er bryllup og begravelse. Det er en del af vores kultur.

Det fortalte kirkepræsident for Den Lutherske Brødrekirke i Cameroun, Rober Goyek, ved Interfaith Forum, som blev arrangeret af Mission Afrikas netværk TReK. Arrangementet onsdag den 5. september 2018 samlede 30 interesserede, der også stillede uddybende spørgsmål til de to foredragsholdere, kirkepræsident Robert Goyek og religionskonsulent Mogens S. Mogensen.

”Den rene islam”
Robert Goyek fortalte om sin egen opvækst, hvordan han blev kristen, og hvordan også hans mor og far, som havde en traditionel folketro, også besluttede at tro på Jesus Kristus. Men også, hvordan han gik i skole, spillede fodbold og i det hele taget levede helt uproblematisk sammen med sine muslimske venner.

Men så kom Boko Haram og lancerede ”den rene islam” og lokkede imamer og sheiker over på deres side – lige indtil terrorbevægelsen begyndte at bombe markedspladser, kirker og moskéer og bortføre piger og kvinder. ”Det er jo ikke den rene islam,” sagde denne ene muslimske leder efter den anden, og vendte sig derfor imod Boko Haram.

Vi besøger hinanden i kirke og moské, når der er bryllup og begravelse. Det er en del af vores kultur.

Robert Goyek

– I dag arbejder vi sammen om at genskabe den fredelige sameksistens, fortalte Robert Goyek.

Det sker bl.a. i byen Mora tæt ved grænsen til Nigeria. Mora er blevet bombet af Boko Haram flere gange, og terrorbevægelsen forsøger at rekruttere unge som selvmordsbombere.

”I har reddet vores by!”
– Vi har holdt en fredskonference i december 2017 og oprettede en fredskomité bestående af præster, imamer, sheiker og personer fra de lokale myndigheder. Sammen viser vi offentligt, at vi kan være venner, glæde os sammen ved højtiderne og sørge sammen, når nogen er gået bort. Vi har – både unge og gamle – gået i demonstration sammen med skilte, hvor der står ”Fred og forsoning”, ”Fredelige sameksistens” osv. Byens borgmester sagde til mig for nylig: ”I har reddet vores by!”

Konflikter opstår ofte på grund af uvidenhed, pointerede Robert Goyek.

– Befolkningen kender ikke Menneskerettighederne, der også indbefatter retten til at tro som man vil. Derfor er det ikke nok at holde landskonferencer eller regionale dialogfora. Vi skal helt ned på græsrodsniveau, hvor almindelige mennesker lever med hinanden.

– Det gør vi i Afrika. Vi lever naturligt sammen. Og det er dér, freden begynder og breder sig, sagde Robert Goyek, der ikke ser dialog om missionsarbejde som modsætninger.

– Vi fortæller om vores tro helt åbent, og det gør muslimerne også. Vi presser ikke nogen til at blive kristne, sluttede kirkepræsidenten.

”Følg med i Guds mission”
Det blev indledningsreplik til religionskonsulent Mogens S. Mogensens indlæg. Han pointerede netop, at dialog og mission ikke er modsætninger, men at dialog er forudsætning for – og redskab til – mission. Og at mission ikke er vores forehavende, men Guds mission. Vi skal med den anglikanske ærkebiskop William Careys ord holde øje med – og tilslutte os – det, Gud allerede er i færd med at gøre.

Vi bør blive mere nysgerrige. Så vil vi finde ud af, at vi har meget fælles som mennesker.

Mogens S. Mogensen

– Vi er ikke kaldet til at tale OM muslimer, ikke engang kun at tale TIL muslimer, men at tale MED muslimer, fastslog han og uddybede:

– Vi er kaldet til at mødes med muslimer personligt og lære hinanden at kende – at sidde sammen, drikke kaffe sammen og lytte til hinanden. Vi bør blive mere nysgerrige. Så vil vi finde ud af, at vi har meget fælles som mennesker, som naboer, som kolleger og medborgere.

– Gud er en levende, handlede og kaldende Gud – også i dag. Og ligesom Paulus havde et syn af Kristus, da Gud kaldte ham, er der også muslimer i dag, som i deres konverteringsproces har haft drømme og visioner om Jesus, sluttede han.

Foto i top: Niels Thure Krarup.