Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:

Kreativiteten blomstrer i Malis genbrugsbutikker

I EUROSHOP nummer to i Malis hovedstad Bamako spirer det frem med nye tiltag, der skal øge salget i landets ellers stagnerende økonomi.

I november sidste år kunne EUROSHOP slå dørene op til endnu en butik i Bamako, Mali. Omsyning af umoderne tøj, reklamekampagner og salg på nye lokationer er blandt en række tiltag, der skal øge salget.

EUROSHOP ledes af Mission Afrikas partner, Luthersk Brødremission i Mali (MFLM), og generer overskud til landets udviklingsarbejde ved at sælge overskudsvarer fra danske tekstilproducenter.

Læs mere om Luthersk Brødremission i Mali (MFLM).

Men på grund af uroligheder i landet er økonomien presset og købekraften dalende. Det bremser dog ikke Mission Afrika-missionær Christine Moulna, der er butikschef i EUROSHOP. I en ny rapport lancerer hun en udførlig marketingsstrategi, der skal øge salget og skaffe nye kunder.

Uddannelse og reklamekampagner
Strategien indebærer blandt andet uddannelse af personale i strategisk planlægning og salgsteknologi og uddannelse af to nye sælgere, der kan sælge varerne på nye lokationer.

Butikken vil desuden reklamekampagner i radioen, på billboards og med løbesedler i byen henover foråret og sommeren. Butikken lancerer også en ny type fordelskundekort med tilbud og rabatter til faste kunder.

Derudover satser EUROSHOP på at nå nye kunder gennem de sociale medier, og har siden februar haft sin egen profil på Facebook. De sponsorerer desuden en række fritidsaktiviteter for kvinder, unge og børn, og skaber dermed opmærksomhed omkring brandet.

Læs mere om EUROSHOP her.

God service er vigtig
Serviceelementet helt centralt, når man skal tiltrække nye kunder, skriver Christine Moulna i rapporten:

– Vi ønsker at tilbyde beklædningsgenstande i høj kvalitet med en varm service og velkomst, lyder det.

– Som en efterservice, vil vi hjælpe kunderne med vedligeholdelse, hvis der er behov for det, fortsætter hun.

Den fortsatte kommunikation med kunderne, håber Moulna, vil være med til at skabe en loyal kreds af stamkunder.

Det gode formål
Butikkens slogan er ”God pris, god kvalitet, godt formål!” Ifølge Moulna er det gode formål kernen i butikkens vision, og noget af det, der gør EUROSHOP til noget særligt:

– Vi adskiller os fra almindelige butikker ved at generere midler til socialt arbejde, samtidig med at vores kunder får billige varer og god kvalitet, skriver Moulna i rapporten.

EUROSHOP evaluerer tiltagene på et månedligt møde, hvor effekten i salg og antal besøgende bliver analyseret, så tiltagene kan tilpasses udviklingen.

Af Michala Linn