Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:

’Skattejæger’ giver tips til at optimere genbrugssalg

Mere ungt, mere friskt og mere nyt, lyder opfordringen til Mission Afrika Genbrug fra én af DR’s ’skattejægere’.

’Skattejæger’ giver tips til at optimere genbrugssalg

Jens Guldsmed-Thomsen, kendt fra DR’s antikprogram ’Skattejægerne’, holdt foredrag for 95 frivillige på Mission Afrikas Genbrugsstævne i Vojens den 16. maj. Her gav han blandt andet råd til, hvordan genbrugsbutikkerne kan optimere deres salg. Kend din kunde, dine varer og dine frivillige, siger Guldsmed-Thomsen.

Kend din kunde
– Se på kunden i stedet for at tage udgangspunkt i din egen smag og din egen situation, lyder det første råd fra sælgeren, der til daglig driver antikvarbutikken Lykkegaard i Tversted med Mads Ejlersen.

Én af genbrugsbutikkernes største udfordringer er, ifølge Guldsmed-Thomsen, at ramme det købekraftige segment:

– Det købekraftige segment ligger typisk en generation eller to under de frivillige. Så hvordan sætter man sig ind i, hvad de yngre mennesker tænker? Jamen, det er et studie. Det skal man bruge tid på at finde ud af, fortæller ’Skattejægeren’, der rejser rundt i landet og fortæller om netop det ud fra sine mere end 20 års erfaring med detailhandel.

Se på tingene med nye øjne
Som eksempel fremhæver Jens Guldsmed-Thomsen butikkernes problem med at sælge askebægere:

– Alt, hvad der relaterer til rygning, er ikke trendy længere. Derfor bugner genbrugsbutikkerne med askebægere, som ikke kan sælges. Men det skyldes, at de sælger det som askebægere. Det hedder ikke askebægere mere – det er et bordfad. Man skal se på tingene med nye øjne og tænke på, hvor kunden er henne, for de ryger ikke – de spiser sushi, og så skal de have et eller andet at lægge deres wasabi eller soya i, forklarer Guldsmed-Thomsen.

Til gengæld slipper andre ting under genbrugsbutikkernes radar, selv om de er blevet moderne igen:

– Keramik er meget in. Ting, som de gamle tyske vaser, der egentlig er industrielt fremstillede er blevet trendy. Der står West Germany i bunden på dem, og der er flere forskellige fabrikker, der har lavet dem. Hvis jeg får sådan én ind, så står den til 850 kr. Samtidig kan jeg se dem i genbrug til 50 og 75 kr., lyder det fra den erfarne antikvar.

Åbn rammerne for at få nye frivillige
Når det kommer til hvervningen af nye frivillige, er Guldsmed-Thomsen også fuld af idéer:

– Der er masser af unge mennesker, som er optaget af at gøre en forskel i verden, så det er nemt at sælge til dem; at her kan du gøre en forskel. Men de skal føle sig velkomne, og det er ikke med slap termokaffe og ostemadder, griner han. – Hvis du vil de unge noget, skal du lavet noget, hvor de kan engagere sig, erfarer skattejægeren.

Man er nødt til at lægge det på tidspunkter, hvor de unge har mulighed for at hjælpe til:

– De unge kan jo ikke at stå fast hver onsdag formiddag – da er de i skole. Men så må man lave en lang lørdag eller en genbrugsweekend den første weekend i kvartalet. Sådan kan man få de unge, børnefamilierne og de studerende med.

– De vil gerne, men man skal sætte det i nogle andre rammer, end det man gør i dag, afslutter Guldsmed-Thomsen.

Af Michala Linn og…