Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:

Skoleledere på skolebænken i Nigeria

53 skoleledere var i september samlet for at udveksle erfaringer og få hjælp til at lede deres skoler i det Boko Haram-hærgede nordøstlige Nigeria.

Skoleledere på skolebænken i Nigeria

Hvordan finder man drivkraften til at fortsætte som skoleleder, når ens skole er blevet brændt ned af terrorister, de ansatte er i vildrede, og eleverne ikke tør at møde op til undervisning?

Denne problemstilling er ikke ukendt for nogle af de skolelærere- og ledere, der arbejder på Den Kristi Lutherske Kirke i Nigerias (LCCN) skoler i den hårdt prøvede Adamawa-state i det nordøstlige Nigeria. Her har den islamistiske terrororganisation Boko Haram nogle steder gjort skolevæsnet så ustabilt, at det vil kræve hårdt arbejde at få det tilbage på sporet.

Derfor mødtes 53 skoleledere i september til tre dages workshop i Numan for at få hjælp til nogle af de konkrete problemer, som skolerne hver især står overfor. Og det viste sig at være tiltrængt.

Hjælp til konkrete problemer

Lederne blev undervist af folk fra universitetet i ledelse, time-planlægning, evaluering af studerende, protokol- og inventarførelse og traumeheling. Det forklarer Pastor Agabus Malanchan, der var med til at koordinere workshoppen.

”Vi oplevede det som en stor succes. Alle lederne havde medbragt et problem, som de selv havde oplevet i deres skole – enten med forældre eller børn eller i det lokale – som de så fik hjælp til at løse af de undervisere, vi havde inviteret. Skolelederne gav udtryk for, at de fik meget ud af det.,” siger han og uddyber:agabus-workshop-1-of-2

”Der har været mange problemer med uddannelsessystemet i det nordøstlige Nigeria. Det
skyldes, at Boko Haram-oprørerne har forårsaget så meget ødelæggelse. Nogle skoler er brændt ned, og andre steder er de helt uorganiserede. Nogle af de her ledere har gået ti år uden at få efteruddannelse. De har problemer med at lede skolerne og organisere lærerne. Men det er så vigtigt at kunne finde ud af netop det, fordi sammenholdet smitter af på børnene,” siger Agabus Malanchan.

Kirken tænker udover sig selv

Workshoppen blev arrangeret af LCCN men finansieret af Mission Afrikas stipendieprogram. Dette program har fokus på at uddanne og klæde modtagere på til konkrete kapacitetsopbyggende opgaver hos en række partnerkirker i Afrika – som for eksempel skoleledere i Nordnigeria.

Men selvom workshoppen til at starte med kun var for ledere af LCCN’s egne skoler, havde rygtet om den dog spredt sig, og fem skoleledere fra andre skoler fik lov til at tage med, da de henvendte sig til LCCN.

Det er ifølge Agabus Malanchan vigtigt, at kirken tænker ud over sig selv i skolearbejdet, fordi kristne børn skal lære at leve i fredelig sameksistens med Nigerias andre folkeslag og religioner.

”Kirkens skoler kan tilbyde samfundet en særlig støtte, hvor regeringen har fejlet. Når vi uddanner vores lærere, så kan vi give en første klasses uddannelse. Kristne og muslimer lever op og ned af hinanden, og det er vigtigt, at vi lærer vores børn at tænke holistisk og inkluderende,” siger Agabus Malachan.

Den senere tid er det blevet mere sikkert i Adamawa-state, og derfor er der også mulighed for at der i fremtiden kan blive afholdt flere af denne type workshops i Numan, understreger han.


Her kan du læse mere om Mission Afrikas stipendieprogram.

Støt Projekt 3011: Uddannelsesstipendier nu