fbpx
Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:

Terrorfrygt sniger sig ind i kirkerne

"Her i Borno-staten er vi meget bevidste om, at mange af vore medkristne er blevet dræbt, og at det kan blive vores tur når som helst," siger Mamuru Sharang, medlem af LCCN

Terrorfrygt sniger sig ind i kirkerne

Som kristen i det nordøstlige Nigeria lever Mamuru Sharang med en daglig frygt for at blive angrebet af Boko Haram.

Felix Samari

I øjeblikket samles kristne i Borno-, Yobe- og dele af Adamawastaten sjældent om søndagen til gudstjenester.

Årsagen er en konstant frygt for Boko Harams mange angreb og trusler mod de kristne i den nordlige del af Nigeria.

”Frygten har fået taget i os i denne del af Nigeria. Ærligt talt, så lever vi under en daglig frygt for at blive angrebet, da det kan ske, hvornår det skal være. Som en kristen minoritet er vi altid meget påpasselige med, hvad vi siger og gør, da vi frygter at komme til at provokere modstandere af kirken. Man kan desværre aldrig vide, hvem der tilhører Boko Haram, og hvor gruppen har ører henne,” siger Mamuru Sharang, medlem af Kristi Lutherske Kirke i Bargu, Borno-staten.

Opmuntring til engagement og bøn

For Mamuru Sharang betyder frygten, at han af og til dropper søndagsgudstjenesterne.

Fakta: Boko Haram

  • Grundlagt i 2002
  • Arabisk navn: ´Jama’atu Ahlis Sunna Lidda’awati wal-Jihad´, som betyder: “Folk, der er bundet til profetens lærdom og Jihad”
  • Fokuserede i begyndelsen på at opponere mod vestlig uddannelse og fik derfor “øgenavnet” ´Boko Haram´, der på Hausa betyder: “Vestlig uddannelse er forbudt”
  • Begyndte at operere militært i 2009 med det formål at skabe en islamisk stat
  • Grundlæggeren Mohammed Yusuf blev dræbt i 2009
  • Tusindvis af nigerianere er blevet dræbt; de fleste i det nordøstlige Nigeria. Gruppen har også angrebet politi og FN-hovedkvarteret i hovedstaden, Abuja
  • omkring tre millioner nigerianere er påvirkede af Boko Haram i deres daglige liv
  • Erklæret terrorist-gruppe af USA i 2013

Kilde: BBC News

”Jeg har undgået at gå i kirke ved flere lejligheder på grund af angsten for at blive angrebet. Samtidig må jeg sige, at jeg som kristen er blevet opmuntret til at vandre tættere på Gud og være tro over for min kristne levevis, da jeg ikke ved, hvornår døden kommer. Her i Borno-staten er vi meget bevidste om, at mange af vore kristne medmennesker er blevet dræbt, og at det kan blive vores tur når som helst. Derfor ser vi desværre også, at folk i øjeblikket flygter til mere sikre områder,” siger han.

Mamuru Sharang håber dog, at mange fortsat vil blive i området og bidrage til et godt kristent fællesskab.

”Jeg har lyst til at sige til andre kristne heromkring, at de skal blive ved med at være engagerede og blive ved med at tro på, at dette en dag vil ende. De skal bare være forsigtige i handlinger og ord, da man aldrig ved, hvem der kigger med eller lytter. Frem for alt skal de bede. Jeg beder til, at mine kristne søstre og brødre uden for Borno må komme her og opmuntre andre kristne, da sådanne besøg vil hjælpe dem til at holde dem fast i troen i disse krisetider.

Terror stopper ikke Gud

Længere mod syd, i det mere fredelige Jos, bor Patricia Samuel. Hun er medlem af Church of Christ og har ligesom Mamuru Sharang oplevet flere angreb mod kristne.

For hende er gudstjenesterne imidlertid blevet et vigtigt tilflugtssted, som hun prioriterer over frygten for Boko Haram.

”Personligt er jeg ikke bange for at gå i kirke. I stedet løber jeg til kirken, når der er krise, for at sikre, at kirken ikke bliver ødelagt. Jeg vælger at tage af sted, da jeg har behov for at komme tættere på Gud; især i en krisesituation som denne. Hvis jeg bliver dræbt i kirken, da: Ære være Gud. Mange er gennem tiden blevet dræbt på den måde, og kristendommen stoppede ikke på grund af det,” siger hun.

Bag Patricia Samuels mod ligger en grundlæggende tro på, at Gud har magten over liv og død.

”Kristne bør blive ved med at bede og komme tættere på Gud. Hvorfor dræber folk overhovedet i religioners navn? Folk bør frygte Gud, da Han i sidste ende har magten over liv og død. Jeg tror på, at en skønne dag vil alt dette være ovre, og vi kan fortsætte vores liv som før,” siger Patricia Samuel.

Patricia Samuel

Patricia Samuels sætter sin lid til Gud og tror på, at Boko Harams rædsler snart må få en ende.