Et indblik i teologiuddannelsen i det nordlige Cameroun.
På præsteskolen i Maroua mødte vi engagerede studerende, en ambitiøs skoleleder, en ivrig kandidat til missionsarbejde og kirkeledelse i sin hjemegn.
Vi er i udkanten af Maroua i det nordlige Cameroun. Efter en lang, bumlet og støvet køretur rammer vi teologiskolen og bliver budt varmt velkommen af skolens leder og elever. Skolen udgør en vigtig del af den lutherske kirkes (EFLC) arbejde i Cameroun og har en mission: at træne og uddanne præster gennem teologisk undervisning på et højt akademisk niveau, så de kan rejse til deres lokalområder og fungere som præster for lokale menigheder.
En skole i vækst
På skolen samles præstestuderende fra hele landet; dog med en overvægt fra de nordlige områder. Vi får fortalt, at der på skolen endda er to studerende fra Mail og en fra Chad.
Det er tydeligt at se, at skolen er i vækst. Flere af eleverne fortæller, hvordan skolen er anerkendt for sine høje akademiske standarder, der tiltrækker mange elever i et land, der ellers er præget af lave uddannelsesniveauer og dårlige uddannelsesmuligheder og institutioner.
De 55 studerende, der går på skolen, sidder i et åbent klasselokale og er blevet rykket hertil fra de officielle lokaler på grund af pladsmangel. Grundet begrænsede ressourcer kan skolen på nuværende tidspunkt kun have én bachelor-klasse ad gangen. Det betyder, at ansøgere kun kan optages hvert tredje år. Som konsekvens af dette er flere af de studerende nødt til at søge om optagelse på lignende uddannelsessteder i hovedstaden længere sydpå. Andre udfordringer omfatter, at skolen lider under manglende indbetalinger fra studerende, der ikke kan betale for deres studieomkostninger.
Store drømme og nye medier – på godt og ondt
Skolelederen Dr. Wappou Daniel fortæller os, at han har store visioner og drømme for fremtiden – nemlig at kunne introducere en kandidatuddannelse på skolen og at bygge nye lokaler, der blandt andet vil kunne bruges til udlejning som konferencelokaler eller til bryllupper for dermed at kunne fungere som et vigtigt indkomstgenererende projekt.
Skolen har en særlig vigtig funktion, som taler ind i de moderne udfordringer, kirken står overfor i mødet med sociale medier og teknologi – i Danmark så vel som i Cameroun. Hvor påvirkningen, informationen, og den strøm af viden om ”tro” og ”kristendom”, der kommer fra sociale medier, er lettilgængelige og uden filter, kan det være udfordrende for præster at navigere i, hvad der er sandt, og hvad der er falskt.
Skolen tilbyder et solidt uddannelsesforløb med Bibelen som grundlag, der udruster præsterne i mødet med unge, der konstant er i kontakt med information fra forskellige mediekanaler.
Mission Afrika har været med til at give stipendier til nogle af eleverne på skolen med henblik på at uddanne og udruste kommende præster og kristne ledere i Cameroun og de omkringliggende lande. Desuden ønsker skolen at opføre boliger til studerende, som ofte har svært ved at finde overnatningsmuligheder i byen; særligt i de muslimske kvarterer, hvor de risikerer at blive smidt ud, hvis de ikke kan betale husleje til tiden.
Det kræver dedikation og offervilje
Vi møder Nercia Mahaddam, én af eleverne på teologiuddannelsen. Nercia er oprindeligt fra Yagoua, en by, der ligger tre timer fra skolen på grænsen til Chad. Nercia har måttet gøre store ofre for at komme til skolen. Han har familie hjemme i Yagoua, der inkluderer seks børn, som han tager hjem for at besøge i weekenderne.
Det er tydeligt at mærke, at Nercia brænder for at tjene i sit lokalområde og drømmer om at have en aktiv rolle som præst: ”På skolen har jeg fået træning, der giver mig mulighed for at udvikle og forbedre min teologiske viden. Det vil styrke mig i tjenesten som præst for min menighed derhjemme”.
Nercia fortæller også, hvordan han efter tre år på uddannelsen ikke kun har forbedret sine akademiske færdigheder, men også sin evne til at lede en menighed og tjene kirken.
Det bliver tydeligt for os, at det, at præsterne skal gøre tjeneste i særligt muslimskdominerede områder, har stor indflydelse på både undervisningsform og elevernes motivation og vidnesbyrd.
Dygtig til at relatere til muslimer
Nercia fortæller, at han har erfaring med og brænder for at interagere med muslimer, og han deler de erfaringer, han allerede har med at opbygge relationer og gensidig forståelse mellem kristne og muslimer i sit lokalområde. Hans hjemegn, der er stærkt præget af islam, fylder hans tanker med ideer om, hvordan han kan drive kirke og være til tjeneste for lokalsamfundet:
“Jeg har udviklet mange relationer med muslimer; især da jeg boede og arbejdede i bjergområderne (ved Yagoua), hvor de fleste var muslimer. Jeg ser det som en vigtig del af min tjeneste at skabe dialog mellem muslimer og kristne.”
Selvom Nercia giver udtryk for, at han vil tjene i sin lokale kirke efter endt uddannelse, udtrykker han en tvivl om, hvor fremtiden bringer ham hen: ”Jeg glæder mig til at se, hvor Gud sender mig hen, når jeg er færdig med min uddannelse her.”